Tuesday, December 6, 2011

Bidirectional Forwarding Detection (BFD) - Part I

هتكلم فى التدوينة اليوم عن Biodirectional Forwarding Detection او ما يسمى بال BFD ... حقيقتا اول مرة اشوف المصطلح دا كان فى ال official cert. guide لل CCNP-Routing وكان مكتوبة داخل Note فى ال chapter الخاص بال EIGRP وكان مكتوب ايضا انه Outside the ccnp scope بس حبيت اعرف ايه قصة ال BFD 

 كان الكتاب بتتكلم عن ان ال Eigrp بيبعت ال hello msg فى صورة تزامنية كل 5 ثوانى By default وان ال dead timer كما نعلم ايضا انه 15 ثانية By default وان ال Router اذا لم يستلم ال reply من ال Neighbor Router ففى هذه الحالة هيستنتج انه down و ال Adjacency بينهم هتصبح Fail ..... بعد الكلام دا كتب note معناها ان ال Eigrp ممكن يستخدم feature تسمى بال BFD تتيح له انه ي detect اى fail لل neighbor فى (( اجزاء من الثانية )) , فللوهلة الاولى قبل ما اعمل search حطيت تصور ان ال BFD عبارة عن feature خاصة بال EIGRP بيستخدمها عشان ي detect ال fail فى اجزاء من الثانية دون الانتضار فترة ال dead timer كاملة .

بعد الاطلاع والبحث اكتشفت ان ال BFD عبارة عن Lightweight Protocol ولا يقتصر بال EIGRP فقط بل هو protocol صمم خصيصا لكى ي detect الاخطاء والfail الحادث لل media بانواعها وال routing protocols عامة و ال topological errors بل وايضا بيdetect عملية ال Switch-over (SSO) a اللى تعرضتلها فى تدوينة سابقة و بذلك سيكون compatible وبيsupport ال NSF ( Non-Stop Forwarding ) a.

طب ايه الغرض من انى اشغل protocol يحددلى ال fail وانا ممكن اعمل reconfigure لل hello & dead timer values ????
 الرد كالتالى ان هذا ال protocol كما ذكرت هو Lightweight Protocol  و فى ال topology لل network لا نستطيع عمل decrease لكل ال Hello & dead timers وخاصة ان معظم ال routing protocols تصنف على انها heavy weighted Protocols  وعملية تعديل ال لhello & dead timers هتسبب headace عالى و ت waste ال processing وال resources 
وللتاكيد مرة اخرى فان جميع ال routing protocols تكون compatible وبت support التعامل مع ال BFD ايا كان نوع ال  routing protocol.

ال BFD له 2modes :

1-ِAsynchronous mode :
يتم ارسال echo packets فى هذا ال mode بصورة دورية للتاكد من سلامة ال interfaces و عند عدوم استلام اى echo reply سيعتبر ال link اصبح down ولن يتم ارسال اى packets اخرى ما عدا ال control packets فى حالات الضرورة .
2- Echo mode :
فى هذا ال mode يتم ارسال ال echo packets الى ان تصبح ال adjacency بين ال routers فى صورة established ..ولكن هناك ملحوظة هامة :
فى حالة عمل configure لل URPF على ال int .. لن يتوافق هذا ال mode مع هذه الخاصية وسيتسبب فى حدوث Flapping لل link .. لفهم ال URPF تستطيعوا الرجوع للعدد ال 19 من مجلة networkset فى مقال للاخ شريف مجدى .


بذلك سيوجد فى ال link الواحد 2 BFD sessions واحدة على كل طرف وكل session تكون منفصلة عن ال session الاخرى .

BFD Versions :

1- Version 0 
2- Version 1 ( The default Version ) z
فى حالة وجود 2 Routers وكل Router منهما يعمل على version غير الاخر سوف تحدث عملية negotiate بينهم و سيعملوا على ال version الاقل الا وهو Version 0 .

للحديث بقية فى الجزء الثانى للاعدادات الخاصة بال BFD .

ارجو ان الموضوع كان جديد ومفيد ....




No comments:

Post a Comment